Aktiv omsorg for eldre med helseutfordringer
Dersom du ønsker å se fullstendig studieplan, trykk på knappen "Studieplan" nedenfor.
Et aldersvennlig samfunn vektlegger eldre personers samfunnsdeltakelse og medvirkning i planlegging og beslutninger som angår deres hverdagsliv. Studentene lærer ulike tilnærmingsmåter som kan stimulere personer med helseutfordringer til aktivitet og deltakelse i samfunnet. De lærer om fysiologiske behov og hvor viktig det er med god hygiene og ernæring for å kunne delta i forskjellige aktiviteter. Studentene lærer også om hvordan kognitive, psykiske og mentale problemstillinger kan hemme aktivitetsutfoldelse og hvordan de skal håndtere slike utfordringer.
Viktigheten av kulturell tilhørighet, livssyn og det å bevare håp, tro, mening og mestring i eldre år blir belyst. Relasjonell omsorg, bruk av makt, kommunikasjon og samhandling står sentralt i utdanningen. Studentene får erfaring med å møte eldre personer med helseutfordringer på en etisk god måte, samhandle og stimulere til økt aktivitet og deltakelse slik at den eldre opplever mening og får en bedre helse/livskvalitet.
Studenten lærer om tverretatlig samarbeid, helse- og aktivitetstilbud, å utvikle gode og tilpassede tjenester, tilrettelegging av omgivelsene for ivaretakelse av individuelle ønsker og behov, fellesskapsaktiviteter og bruk av velferdsteknologi.
Opptakskrav
Oppfyller du ett eller flere av punktene nedenfor?
- Fagbrev (aktivitør, ambulansearbeider, helsefagarbeider/omsorgsarbeider eller ortopediteknikker)
- Vitnemål som aktivitør (1974-1995) eller hjelpepleier (1963-2006)
- Vitnemål fra Idrettsfag
- Vitnemål fra Apotekteknikk, Fotterapi, Helsesekretær, Hudpleier eller Tannhelsesekretær
- Skal gjennomføre fagprøve innen utgangen av opptaksåret
- Realkompetanse (ikke noen av delene ovenfor, men annet relevant som for eksempel arbeidserfaring, kurs, vitn
Du finner mer informasjon ved å trykke på knappen "Opptakskrav" nedenfor.
Emner
- 00AOHA - Helse og aldring i et aldersvennlig samfunn - 15 studiepoeng
- 00AOHB - Verdier og relasjoner i møte med eldre personer med helseutfordringer - 15 studiepoeng
- 00AOHC - Teoretiske perspektiver på aktiv omsorg for eldre personer med helseutfordringer - 15 studiepoeng
- 00AOHD - Aktiv omsorg i praksis for eldre personer med helseutfordringer - 15 studiepoeng
Kompetanse og jobbmuligheter
Etter endt utdanning vil du inneha oppdatert og spesialisert kompetanse som kan bidra til at du får andre arbeids- og ansvarsoppgaver.
Nye ansvarsområder kan for eksempel være organisering, planlegging, iverksetting og oppfølging av individuelt tilpassede tiltak og aktiviteter for eldre med helseutfordringer.
Du vil kunne få en mer interessant arbeidshverdag, og du blir en attraktiv arbeidstaker i eldreomsorgen på geriatrisk avdeling i sykehus, i hjemmebaserte tjenester, på bo- og behandlingssenter i sykehjem, ved helsehus og i omsorgsboliger.
Du vil også kunne få mulighet til å delta i opplæring og veiledning av ansatte ved ulike helseinstitusjoner som nevnt ovenfor. Utdanningen inneholder et grunnleggende kurs i legemiddelhåndtering.
Undervisnings- og arbeidsformer
- Forelesninger
- Seminarer
- Gruppearbeid
- Simulering
- Ferdighetstrening
- Veiledning
- Praksisstudier
- Obligatoriske læringsaktiviteter
- Selvstudium
Studiet inkluderer en praksisperiode på 8 uker.
Har du flere spørsmål - kontakt oss gjerne:
E-post: post@fagskolendiakonova.no