Studenter utenfor skolebygning
Studietilbud

Her kan du lese om de ulike studiene som Fagskolen Diakonova tilbyr og vil tilby i fremtiden. Noen av studiene venter på godkjenning fra NOKUT (Norsk organ for kvalitet i utdanningen).

!''

Aktiv omsorg for personer med demens

Utdanningen gir en innføring i aldersvennlige samfunn og eldre personers samfunnsdeltakelse og medvirkning i planlegging og beslutninger som angår deres hverdagsliv. Studentene lærer om aldring, helse og helsesvikt hos personer med demens. De skal utvikle en helhetlig forståelse i hva demens er og betyr, og skal kunne forstå forskjellen mellom demens og kognitive, mentale og/eller psykiske problemer som skyldes annen sykdom eller lidelse.

!''

Aktiv omsorg for eldre med helseutfordringer

Utdanningen gir en innføring i aldring, sammenhengen mellom aldring og helse, og i sykdommer og lidelser som er vanlige hos eldre. Studentene lærer om eldre personers fungering, grunnleggende behov og vanlige omsorgsbehov hos gamle og skrøpelige eldre, og hos eldre med ulike grader av funksjonsbegrensninger.

!''

Helse og aldring i et aldersvennlig samfunn

Her vil du kunne lære om eldre og eldreomsorg i kombinasjon med språkopplæring.

Klinisk vurderings- og handlingskompetanse

Oppstart: Ikke bestemt - informasjon kommer. Klinisk vurderings- og handlingskompetanse vil være et viktig bidrag for å oppdage sykdom og forverring av sykdom i en tidlig fase. Tidlig oppdagelse av sykdom og/ eller forverring av kronisk sykdom vil kunne bidra til tidligere igangsetting av behandling der pasienten er, og dermed hindre unødvendig innleggelse i spesialisthelsetjenesten.

Palliasjon

Oppstart: Ikke bestemt - mer informasjon kommer. Utdanningen skal gi økt kompetanse i initiativ til å utføre palliasjon til alvorlig og uhelbredelig syke pasienter i alle aldre. Palliasjon er aktiv behandling, pleie og omsorg for pasienter med alvorlig og uhelbredelig sykdom. Lindring av pasientens fysiske smerter og andre plagsomme symptomer står sentralt, sammen med tiltak rettet mot psykiske, sosiale og åndelige/eksistensielle behov.

Person som sitter med hodet i fanget med grå hettegenser trukket over hodet!''

Psykisk helsearbeid og rusarbeid

Oppstart: Ikke bestemt - informasjon kommer. Utdanningen skal gi økt kompetanse for å kunne jobbe med personer med psykiske lidelser, rusmiddelproblematikk og samtidig ruslidelse og psykisk lidelse (ROP-lidelser). Utdanningen skal også ha fokus på det helsefremmende og forebyggende arbeidet innen psykisk helsearbeid og rusarbeid i et folkehelseperspektiv.