Trivsel i studiehverdagen

Jente som sitter inntil et tre og ser tankefull ut
Fagskolen Diakonova ønsker at du skal trives som student og at du skal oppleve læringsmiljøet som støttende for din fysiske, psykiske og sosiale helse. Vi har nedenfor listet opp noen tips og råd for at du skal opprettholde trivsel i studiehverdagen.
  • Planlegg godt: Lag en realistisk timeplan som inkluderer tid til studier, søvn, trening og sosiale aktiviteter. En strukturert plan bidrar til å redusere stress.
  • Finn balanse: Prioriter en sunn balanse mellom studier og fritid. Sett av tid til hobbyer, trening samt tid med venner, familie og medstudenter. Familie, venner og medstudenter kan støtte og oppmuntre deg. De kan være til stor hjelp når du trenger å snakke om utfordringer eller bare slappe av og ha det gøy.
  • Bli med i kollokviegruppe: Det kan være både sosialt og lærerikt å være i en gruppe med medstudenter.
  • Ikke utsett: Ta tak i oppgaver så snart som mulig. Bryt ned store oppgaver i mindre deler for å gjøre dem mer overkommelige og redusere stressnivået.
  • Finn din læringsstil: Hvilken læringsstil fungerer best for deg? Tilpass studievanene dine for en mer effektiv og engasjerende læreprosess.
  • Koble av: Regelmessig trening kan bidra til å redusere stress, forbedre konsentrasjonen og øke energinivået. Finn en fysisk aktivitet du liker, og prøv å innlemme den i timeplanen din.
  • Søk hjelp om nødvendig: Ikke nøl med å be om hjelp hvis du ikke har det bra eller sliter med studiene. Å ta imot støtte er en styrke, ikke en svakhet.

Har du behov for noen å snakke med?

Nedenfor finner du kontaktinformasjon til:

Skolens ansatte
Studentleder