Hopp til hovedinnhold

Ragnhild er imponert over samholdet i det digitale klasserommet

Ragnhild smiler mot kamera
Ragnhild smiler mot kamera
Foto: privat
– Jeg har aldri opplevd lærere som følger opp så tett, sier Ragnhild. Det sterke samholdet og trygge læringsmiljøet gjør det lettere å ha gode faglige samtaler og refleksjoner om seksualitet og seksuell helse.

Ragnhild Mali Bæverfjord (26) tar utdanningen Seksualitet og seksuell helse ved Fagskolen Diakonova. Hun har mastergrad i sosiologi og jobber til daglig innen helse og omsorg. Gjennom utdanningen har hun blitt tryggere i samtaler om et tema hun beskriver som både viktig og meningsfylt.

– Jeg har fått et tydeligere språk, mer trygghet og en dypere forståelse for hvordan jeg møter mennesker i samtaler rundt seksualitet og seksuell helse. Det handler om respekt, refleksjon og å se hele mennesket, forteller hun.

For Ragnhild har både det faglige innholdet, de engasjerte lærerne og fellesskapet i klassen gjort sterkt inntrykk.

– Jeg opplever Fagskolen Diakonova som en trygg og seriøs arena med et læringsmiljø der alle får være seg selv. Det gir rom for ekte utvikling, både som menneske og fagperson.

Mindre stigma og fremmedgjøring

Ragnhild er opprinnelig fra Nordmøre, men bor nå i Fredrikstad. Hun har lang erfaring fra helse- og omsorgssektoren, og jobber i dag som miljøarbeider for personer med psykisk utviklingshemming.

– Jeg har erfart at temaet seksualitet og seksuell helse ofte får for lite plass i både utdanning og praksis. Holdninger og usikkerhet kan gjøre det vanskelig å snakke om på en trygg måte. Derfor er det så viktig med mer kunnskap og bevissthet, det bidrar til å redusere stigma og fremmedgjøring, sier hun.

Hvorfor valget falt på Fagskolen Diakonova

– Jeg kom inn på andre utdanninger innen seksualitet, men ønsket en mer praksisnær utdanning der jeg kunne bruke kunnskapen direkte i jobben. Jeg vurderte også en videreutdanning i sexologi, men valgte en utdanning som lar seg kombinere med fulltidsjobb.
– Jeg angrer ikke et sekund på at jeg valgte Fagskolen Diakonova.

Engasjerte lærere og tett oppfølging

– Oppfølgingen fra lærerne er helt fantastisk. De er tilgjengelige, svarer raskt og viser genuin interesse for at vi skal lykkes. Jeg har aldri opplevd lærere som følger opp så tett. De gir gode, konstruktive tilbakemeldinger, og det merkes at de vil at vi skal vokse som fagpersoner og mennesker, sier hun.

Selv om utdanningen har digital undervisning, opplever Ragnhild et tett og inkluderende miljø.
– Vi har kamera på under undervisningen, og det gjør at vi ser hverandre og skaper trygghet. Det er mange åpne diskusjoner, og lærerne legger til rette for et respektfullt læringsmiljø. De fysiske samlingene er også utrolig verdifulle, etter den første samlingen ble klassen enda tettere.

Et åpent og inkluderende læringsmiljø

– Jeg er positivt overrasket over hvor trygt og inkluderende miljøet ved Fagskolen Diakonova er. Det er rom for å være seg selv, for å diskutere og for å være uenig – uten at det blir ubehagelig. Alle viser respekt for hverandres erfaringer, og det skaper et utrolig godt læringsmiljø.

– Det beste med Fagskolen Diakonova er hvor åpent og imøtekommende det er. Her får du være deg selv. Lærerne og studierådgiverne er engasjerte og tilgjengelige, og du får raskt hjelp når du trenger det.

– Jeg opplever at Fagskolen Diakonova gir rom for både faglig fordypning og personlig vekst – med verdier som respekt, likeverd og faglig trygghet i bunn.

Inspirert?

Søk Seksualitet og seksuell helse ved Fagskolen Diakonova, og utvid kompetansen din innen et viktig og aktuelt fagfelt i helse- og omsorgssektoren.