Studiebetingelser og vilkår
Studentens rettigheter og ansvar er regulert i Forskrift om opptak, utdanninger og eksamen ved Fagskolen Diakonova samtLov om høyere yrkesfaglig utdanning (fagskoleloven)
Som student er du ansvarlig for å gjøre deg kjent med gjeldende krav og vilkår.
Vilkår for kontrakt mellom student og Fagskolen Diakonova
Forpliktende kontrakt
Kontrakten er bindende for begge parter fra 1. september i første studieår. Kontrakten er gjeldende så lenge studenten er tilknyttet Fagskolen Diakonova.
Betalingsforpliktelser
Semesteravgift og studieavgift
Forfall og betaling
- Studenten skal betale semesteravgift og eventuell studieavgift ved forfall.
- Første forfall er før studiestart, og deretter ved inngangen til hvert nytt semester.
- Dersom studenten misligholder betalingsforpliktelsene, kan vedkommende miste studieplassen.
Innhold i avgiftene
- Semesteravgiften dekker:
- Medlemskap i studentorganisasjonen ONF
- Lisenser
- Studentbevis
- Utstedelse av vitnemål
- Studieavgiften dekker:
- Hele eller deler av fagskolens faglige og administrative kostnader
Satser for studieavgift avhenger av om utdanningen mottar offentlig tilskudd. Dersom en utdanning starter med offentlig støtte, vil denne støtten gjelde for hele studentens studieløp.
Satser for semester- og studieavgift justeres årlig.
Eksamensgebyr
- Det er ingen avgift for ordinær eksamen, eller for utsatt eksamen dersom studenten kan dokumentere gyldig grunn.
- Ved gjentak av allerede bestått eksamen tilkommer et eksamensgebyr for forbedring av karakter.
- Eksamensgebyret fastsettes årlig.
Skolens ansvar
Skolen skal gjennomføre utdanningen i samsvar med de planer som på forhånd er forelagt studenten. Skolen kan likevel foreta endringer dersom spesielle forhold tilsier det. Skolen må dokumentere og begrunne hvorfor endringene er nødvendige. Vesentlige endringer i utdanningstilbudet må akkrediteres av fagskolens styre og meldes til NOKUT.
Skolen forbeholder seg retten til å avlyse utdanningstilbud som følge av få studenter eller andre årsaker som er utenfor skolens kontroll. I slike tilfeller vil studenten utelukkende få refundert innbetalt studentbetaling. Dersom skolen avlyser utdanningstilbud som følge av få studenter må varsel om avlysing sendes studenten så tidlig som mulig og senest innen 1 uke før studiestart.
Studentens ansvar
Reglement
Studenten skal sette seg inn i og følge skolens reglement slik det til enhver tid er fastsatt av skolen.
Informasjon og kommunikasjon
- Studenten plikter å holde seg orientert om informasjon som legges ut på skolens læringsplattform og i Studentweb.
- Studenten må følge med på e-posten som er oppgitt til skolen.
- Informasjon lagt ut på læringsplattformen, i Studentweb eller sendt til studentens registrerte e-postadresse, regnes som meddelt.
Undervisning og fremmøte
- Studenten skal møte presis og delta aktivt i all undervisning, uansett form.
- Det forventes minst 75 % fremmøte til undervisning, og 90 % fremmøte til praksis (helsefag).
- Ved høyere fravær vurderes det om sluttvurdering kan settes.
- Studenten skal melde fra til skolen på forhånd dersom man er syk eller av andre grunner ikke kan møte til eksamen.
Bruk av studiemateriell og opptak
- Kopiering av studiemateriell, dataprogrammer eller annen informasjon som tilhører skolen eller samarbeidspartnere, er forbudt uten skriftlig samtykke fra skolen.
- Det kreves samtykke fra skolen og den enkelte lærer for å gjøre opptak av forelesninger eller bruke opptak utenfor skolen.
- En lærer kan trekke tilbake sitt samtykke.
- Opptak som viser medstudenter, kan ikke publiseres uten samtykke fra de som er med på opptaket.
Tilrettelegging
- Dersom studenten har behov for særskilt tilrettelegging i studiesituasjonen, skal dette meldes til skolen.
- Ved medisinske årsaker må legeerklæring leveres som dokumentasjon.
Studieavbrudd
Oppsigelse av studieplassen
- Oppsigelse av studieplassen skal skje skriftlig til administrasjonen innen semesterstart.
- Semesterstart:
- Høst: 1. september
- Vår: 1. januar
- Ved oppsigelse i løpet av studiet skal semesteravgift og studieavgift for inneværende semester betales i sin helhet.
Dette gjelder også dersom studenten ikke har deltatt i utdanningen. - Skolen kan, ved dokumentert sykdom eller andre tungtveiende grunner, etter skriftlig søknad fra studenten, godkjenne midlertidig avbrudd i utdanningen.
Avbrudd på grunn av militær- eller siviltjeneste
- Ved innkalling til militær- eller siviltjeneste har studenten rett til å foreta midlertidig avbrudd i utdanningen dersom dette gjør det umulig eller urimelig tyngende å gjennomføre utdanningen som planlagt.
- Studenten skal i slike tilfeller varsle skolen snarest etter mottatt innkalling.
Varsling og dokumentasjon ved avbrudd
- Dersom studenten avbryter utdanningen midlertidig eller sier fra seg studieplassen, skal skriftlig varsel sendes til skolen snarest mulig.
- I tilfeller der studenten mener å ha rett til midlertidig avbrudd, må studenten dokumentere årsakene til kravet.
Mislighold av kontrakt
Mislighold fra skolen
Varsling om mislighold
- Dersom studenten mener at skolen misligholder eller har misligholdt studiekontrakten, må det gis melding om dette innen rimelig tid, og senest innen 8 uker etter at studenten oppdaget eller burde ha oppdaget misligholdet.
- Meldingen skal sendes på epost til post@fagskolendiakonova.no.
Skolens rett til avhjelp
- Ved mislighold fra skolens side kan skolen kompensere dette, for eksempel ved:
- Supplerende undervisningstilbud
- Alternativt, relevant undervisningstilbud
(Dette regnes som utbedring/avhjelp.)
Studentens rettigheter ved mislighold
Dersom avhjelp ikke gjennomføres, har studenten følgende rettigheter ved skolens mislighold av studiekontrakten:
- Prisavslag: Studenten kan kreve prisavslag, begrenset oppad til studieavgiften.
- Heving: Studenten kan heve studiekontrakten dersom misligholdet er vesentlig.
- Erstatning: Studenten kan kreve erstatning for tap som følge av misligholdet.
- Dette gjelder likevel ikke dersom skolen kan godtgjøre at misligholdet skyldes en hindring utenfor skolens kontroll, som skolen ikke med rimelighet kunne forutse, unngå eller overvinne (såkalt kontrollansvar).
- Studenten har kun rett til erstatning for indirekte tap dersom det foreligger skyld eller forsømmelse fra skolens side.
Mislighold fra studenten
Forsinket betaling
- Ved mer enn 14 dagers forsinket innbetaling av studentbetaling eller annen godtgjørelse til skolen:
- Det sendes en purring, inkludert et eventuelt purregebyr.
- Dersom kravet ikke er betalt innen 14 dager etter at purringen er sendt, vil kravet bli inndrevet gjennom rettslig inkasso i henhold til inkassoloven og inkassoforskriften.
Andre former for mislighold
Følgende forhold kan også anses som mislighold fra studentens side:
- Lav deltakelse i studiet
- Overskridelse av fastsatt grense for normert tid
- Brudd på skikkethet (helse)
- Oppbrukt antall forsøk til eksamen
- Alvorlige brudd på skolens HMS-beskrivelser
Listen er ikke uttømmende.
Skolen skal i slike tilfeller gi skriftlig varsel til studenten om at kontrakten kan bli hevet på grunn av mislighold.
Personvern
Fagskolen Diakonova samler ikke inn data om deg med mindre du har gitt oss tillatelse til det. Personopplysninger lagres i henhold til de krav som er hjemlet i Lov om behandling av personopplysninger (personopplysningsloven).
Angrerett
Ved bruk av angrerett bør skjema «Angrerettskjema – ved kjøp av varer og tjenester som ikke finansielle tjenester», benyttes. Studenten har rett til å gå fra avtalen ved å gi beskjed til Fagskolen Diakonova innen 14 dager etter at avtalen er inngått, jf. Lov om opplysningsplikt og angrerett ved fjernsalg og salg utenom faste forretningslokaler. Beslutningen om å angre avtalen bør skje skriftlig per post eller e-post. Det er studenten som har bevisbyrden for at rettidig avbestilling har skjedd. Ved bruk av angreretten vil eventuell innbetaling bli tilbakeført til studenten.
Anke til klagenemnd
Tvister etter denne avtale avgjøres av fagskolens klagenemnd.