Indisk utdanningsminister besøkte Fagskolen Diakonova
Delegasjonen var del av en større studiereise i Europa, arrangert av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HKDIR) og Innovasjon Norge. Gruppen besto blant annet av utdanningsministeren i Assam. De hadde selv funnet fram til Fagskolen Diakonova gjennom egne søk på nettet, og ønsket å lære mer om hvordan norske fagskoler bygger opp praksisnære og arbeidslivsrelevante utdanninger.
Et land med enorme behov
India, med sine over 1,4 milliarder innbyggere, står foran store utfordringer knyttet til kompetanseutvikling og helsefaglig kapasitet. Assam alene har 36 millioner innbyggere, og delstaten satser tungt på utdanning gjennom etableringen av det nye Kanaklata University. Målet er å tilby mer yrkesrettede og arbeidslivsnære studier enn det som tradisjonelt har vært vanlig i India.
– De ville rett og slette komme til Norge for å lære om hvordan de ved sitt nye universitet kan ha yrkesrettede utdanninger av høy kvalitet og med praksisnær undervisning, sier Malin Nøss Vangsnes-Weaver, rådgiver i HKDIR.
Delegasjonen besøker også Tyskland som del av studiereisen og håper å legge grunnlaget for videre samarbeid med europeiske utdanningsinstitusjoner.
– Beæret over besøket
Rektor Gry Ulvedalen ønsket delegasjonen velkommen.
– Vi er beæret over at dere har valgt å besøke oss. Jeg håper vi kan dele av våre erfaringer og inspirere hverandre i arbeidet med utdanning og kompetanseutvikling, sa Ulvedalen.
Historien bak fagskolens visjon og retning
Vigdis Anita Gåskjenn, direktør for finans, strategi og bærekraft, presenterte stiftelsens historie og samfunnsoppdrag. Deretter fulgte Vivian Matre, utdanningsfaglig ansvarlig for helsefag, med en gjennomgang av fagskolens visjon og utdanningsmodell.
– Vi jobber for at undervisningen skal være praktisk, relevant og bidra til at mennesker kan vokse, både faglig og personlig. Målet er å utdanne fagfolk som gjør en forskjell i samfunnet, sa Matre.
Hun understreket også behovet for å sikre en framtidsrettet arbeidsstyrke i møte med de store helse og omsorgsutfordringene som kommer.
Relevante utdanninger for framtiden
Delegasjonen fikk innblikk i hvordan fagskolens utdanninger svarer på kompetansebehovene i dagens og morgendagens helsevesen.
– Vi har mangel på arbeidskraft, spesielt i helsevesenet. Flere eldre betyr økt behov for kvalifiserte fagarbeidere. Våre programmer utdanner mennesker til disse rollene, sa Ulvedalen.
Hun pekte også på viktigheten av fleksible studiemodeller som gjør det mulig å kombinere jobb og utdanning.
Avslutningsvis takket rektor delegasjonen for et inspirerende møte og ønsket dem lykke til med etableringen av Kanaklata University.
– Jeg håper at dette besøket kan bygge broer mellom Norge og Assam. Vi ønsker dere stor suksess med Kanaklata University, et svært viktig initiativ for regionen og India, sa Ulvedalen.