Hopp til hovedinnhold

Indisk utdanningsminister besøkte Fagskolen Diakonova

Gruppebilde utendørs av delegasjonen fra Assam og representanter fra Fagskolen Diakonova.
Gruppebilde utendørs av delegasjonen fra Assam og representanter fra Fagskolen Diakonova.
Delegasjonen fra Assam sammen med representanter fra Fagskolen Diakonova. Fra Fagskolen: Gry Ulvedalen, Vivian Matre og Wenche Fonneland. Fra Assam: Narayan Konwar (Secretary of Higher Education), Dhruba Borah (Directorate of Higher Education) og Professor Parameswar K. Iyer (Kanaklata University / IIT Guwahati).
En delegasjon fra delstaten Assam i India besøkte Fagskolen Diakonova for å lære mer om den norske fagskolemodellen og hvordan utdanninger utvikles i tett samarbeid med arbeidslivet.

Delegasjonen var del av en større studiereise i Europa, arrangert av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HKDIR) og Innovasjon Norge. Gruppen besto blant annet av utdanningsministeren i Assam. De hadde selv funnet fram til Fagskolen Diakonova gjennom egne søk på nettet, og ønsket å lære mer om hvordan norske fagskoler bygger opp praksisnære og arbeidslivsrelevante utdanninger.

Et land med enorme behov

India, med sine over 1,4 milliarder innbyggere, står foran store utfordringer knyttet til kompetanseutvikling og helsefaglig kapasitet. Assam alene har 36 millioner innbyggere, og delstaten satser tungt på utdanning gjennom etableringen av det nye Kanaklata University. Målet er å tilby mer yrkesrettede og arbeidslivsnære studier enn det som tradisjonelt har vært vanlig i India.

– De ville rett og slette komme til Norge for å lære om hvordan de ved sitt nye universitet kan ha yrkesrettede utdanninger av høy kvalitet og med praksisnær undervisning, sier Malin Nøss Vangsnes-Weaver, rådgiver i HKDIR.

Delegasjonen besøker også Tyskland som del av studiereisen og håper å legge grunnlaget for videre samarbeid med europeiske utdanningsinstitusjoner.

– Beæret over besøket

Rektor Gry Ulvedalen ønsket delegasjonen velkommen.

– Vi er beæret over at dere har valgt å besøke oss. Jeg håper vi kan dele av våre erfaringer og inspirere hverandre i arbeidet med utdanning og kompetanseutvikling, sa Ulvedalen.

Historien bak fagskolens visjon og retning

Vigdis Anita Gåskjenn, direktør for finans, strategi og bærekraft, presenterte stiftelsens historie og samfunnsoppdrag. Deretter fulgte Vivian Matre, utdanningsfaglig ansvarlig for helsefag, med en gjennomgang av fagskolens visjon og utdanningsmodell.

Vivian Matre står og presenterer foran delegasjonen fra Assam.
Vivian Matre presenterer fagskolens visjon og utdanningsmodell for delegasjonen fra Assam.

– Vi jobber for at undervisningen skal være praktisk, relevant og bidra til at mennesker kan vokse, både faglig og personlig. Målet er å utdanne fagfolk som gjør en forskjell i samfunnet, sa Matre.
Hun understreket også behovet for å sikre en framtidsrettet arbeidsstyrke i møte med de store helse og omsorgsutfordringene som kommer.

Relevante utdanninger for framtiden

Delegasjonen fikk innblikk i hvordan fagskolens utdanninger svarer på kompetansebehovene i dagens og morgendagens helsevesen.

– Vi har mangel på arbeidskraft, spesielt i helsevesenet. Flere eldre betyr økt behov for kvalifiserte fagarbeidere. Våre programmer utdanner mennesker til disse rollene, sa Ulvedalen.

Hun pekte også på viktigheten av fleksible studiemodeller som gjør det mulig å kombinere jobb og utdanning.

Avslutningsvis takket rektor delegasjonen for et inspirerende møte og ønsket dem lykke til med etableringen av Kanaklata University.

– Jeg håper at dette besøket kan bygge broer mellom Norge og Assam. Vi ønsker dere stor suksess med Kanaklata University, et svært viktig initiativ for regionen og India, sa Ulvedalen.