Hopp til hovedinnhold

Styrker arbeidet med helhetlig helse

Et kjærestepar som viser omsorg hvor gutten kysser jenta på kinnet
Et kjærestepar som viser omsorg hvor gutten kysser jenta på kinnet
© Jeanette Bækkevold
To av våre lærere, Elin og Anne-Mette, har oppnådd nordisk autorisasjon som pedagogiske sexologer gjennom Nordic Association for Clinical Sexology.

Et fagfelt i vekst

Etterspørselen etter kompetanse innen seksualitet og seksuell helse har økt kraftig. Høsten 2025 måtte Fagskolen Diakonova åpne en ekstra klasse for å møte etterspørselen. Målet er å bidra til større åpenhet, trygghet og kunnskap om seksualitet og relasjonskompetanse i hele helse- og oppvekstsektoren, og til et mer inkluderende samfunn der mangfold anerkjennes og tabuer brytes.

Autorisasjonen Elin og Anne-Mette har oppnådd innebærer dokumentert høy kompetanse innen sexologi, pedagogikk, etikk og kommunikasjon. For studentene betyr det undervisning som er faglig forankret, trygg og verdibevisst, der seksualitet forstås som en del av helhetlig helse og livskvalitet. Dette markerer en viktig milepæl i skolens arbeid med å styrke kompetansen innen i helse- og oppvekstsektoren.

Trygghet og kunnskap i et sensitivt fagfelt

Sexologi og seksuell helse er et fagfelt der mange ulike yrkesgrupper er involvert, fra sykepleiere og vernepleiere til lærere, miljøarbeidere og barne- og ungdomsarbeidere. Historisk har kompetansen på dette området vært lav, og flere studier viser at helsepersonell ofte opplever det som vanskelig å snakke om seksuell helse. Mange er redde for å trå over private grenser eller usikre på egen kunnskap.

Med økt kompetanse kan slike samtaler bli tryggere, både for fagpersoner og for dem de møter, understreker Elin.

Elin, faglærer i Seksualitet og seksuell helse, smiler mot kamera
Foto: Privat

Elin er psykiatrisk sykepleier med videreutdanning i pedagogikk og mastergrad i psykososial helse med fordypning i sexologi. Hennes masteroppgave tar for seg et komplekst og sårbart tema knyttet til seksualitet og psykososial helse, og viser et tydelig engasjement for å styrke fagfeltet.

Studentene møter lærere som har kompetanse til å undervise og snakke om temaer som seksualitet, relasjoner og grenser på en trygg og respektfull måte.

Under sin egen utdanning opplevde hun tydelig hvor viktig dette fagfeltet er, og stilte seg spørsmålet: "Hvorfor har jeg ikke lært dette før?" Utdanningen har gitt henne større trygghet i møte med temaer som tidligere opplevdes vanskelig, og hun peker på betydningen av å ha et språk for seksualitet som rommer menneskers ulike erfaringer og livssituasjoner.

Elin understreker at fagfeltet handler om langt mer enn seksualitet alene. Det handler om helse, trygghet og livskvalitet, og om å møte mennesker med respekt og verdighet også når temaene oppleves sårbare.

Når vi jobber med dette, må vi tåle å stå i det sårbare. Det er vårt ansvar som fagpersoner å åpne samtalen, ikke vente på at pasienten gjør det.

Anne-Mette er sykepleier med videreutdanning innen psykiatri, pedagogikk, voksnes læring, sexologisk rådgivning og kjønnsmangfold og seksuelt mangfold. Hun har erfaring fra psykiatri og rus, rehabilitering og sykehjem, og er opptatt av å gi studentene trygghet i møte med mennesker i sårbare livssituasjoner.

Sammen bidrar Elin og Anne-Mette til å styrke undervisningen ved Fagskolen Diakonova og til å gjøre studentene tryggere i møte med temaer som ofte oppleves vanskelige å ta opp i helse- og oppveksttjenestene.

Elin, som også var med på å skrive den første fagskoleutdanningen innen seksualitet og seksuell helse, utdyper at det er et ønske om å skape endring som ligger til grunn.

Jeg vil bidra til at hver enkelt student får bedre selvfølelse og selvtillit. De skal tørre å være den som tar samtalen, som står opp for pasienten og som arbeider både forebyggende og helsefremmende. For meg handler dette faget om mot, medmenneskelighet og faglig trygghet.

Hva er NACS?

NACS – Nordic Association for Clinical Sexology – er den nordiske foreningen for klinisk sexologi. Foreningen arbeider for å fremme seksuell helse, etisk praksis og høy kvalitet i utdanning, undervisning og klinisk arbeid.

En NACS-godkjenning betyr at fagpersonen har dokumentert omfattende kompetanse innen sexologi, pedagogikk, kommunikasjon og etikk, og forplikter til å opprettholde høy faglig og yrkesetisk standard.