Å bygge bro mellom praksis i psykisk helsearbeid og fagskole
Marianne Jøtun Fauske har vært med i utviklingen av utdanningen og er lærer der. Hun er sykepleier med videreutdanning i psykiatrisk sykepleie, offentlig administrasjon og praktisk pedagogikk for fagskolen. I tillegg har Marianne snart 30 år erfaring innen psykisk helse, deriblant 11 års erfaring som lærer, og har tilbakelagt mange menneskemøter.
Verdien av å stå i både praksis og undervisning
Marianne opplever at kombinasjonen mellom jobben som psykiatrisk sykepleier i kommunen og lærerrollen for Fagskolen Diakonova gir en verdifull dobbel effekt.
– Gjennom arbeidet som psykiatrisk sykepleier holder jeg meg faglig oppdatert og tett på praksisfeltet, samtidig som jeg kan bruke ferske eksempler og erfaringer fra feltet i undervisningen, sier hun.
– Min jobb i kommunen er pasientoppfølging og foreldreveiledning, der jeg sammen med barn, unge og voksne sorterer tanker og følelser. I tillegg lærer jeg bort verktøy for å håndtere kriser og vanskelige tanker.
Studentaktivitet og endret undervisningsform
Utdanningen er lagt opp med omvendt undervisning. Studentene forbereder seg i forkant med filmer, podkaster, oppgaver og litteraturhenvisninger, og i samlingene arbeides det med refleksjon i grupper og deling av erfaringer.
De fleste studentene er barne- og ungdomsarbeidere som jobber i skole eller barnehage, men også spesialpedagoger, fosterforeldre, fysioterapeut og helsefagarbeidere blant studentene.
Læringsmiljø og relasjonsbygging
Marianne opplyser at klassen samles én kveld i uka foran PC-en og at det er en trygg atmosfære i det digitale klasserommet.
– Jeg er opptatt av å bygge gode relasjoner til studentene, er lydhør for deres ønsker og behov, og forsøker å tilrettelegge for et trygt og inkluderende læringsmiljø, sier hun.
Mål for studentenes utvikling
– I tillegg til å få kunnskap og ferdigheter gjennom utdanningen, er tanken min at studentene også skal erfare personlig vekst, bli tryggere fagpersoner og få økt bevissthet rundt egen relasjonskompetanse, sier hun.
– Når en jobber med mennesker, er det viktig å forstå hvordan en kan anvende relasjonskompetansen bevisst i profesjonelle sammenhenger for å fremme gode relasjoner og utviklingsprosesser hos barn og unge, avslutter Marianne.
Utdanningens oppbygging
Del 1: Helsefremmende og forebyggende perspektiv
Temaene spenner fra etikk og lovverk til oppvekstvillkår, tilknytning, kulturkompetanse og ufrivillig skolefravær.
Del 2: Psykiske lidelser og praktisk tilnærming
I denne delen er det meste av fokuset på psykiske lidelser hos barn og unge, diagnoseforståelse og praktisk tilnærming. Temaene inkluderer angst og depresjon, spiseforstyrrelser, nevrospekterforstyrrelser, DLD, rus og kriminalitet.